keskiviikko 7. helmikuuta 2018

Tutkimusretki talviseen luontoon


Tänään meillä oli toiminnallinen päivä, jonka aiheena oli talvinen luonto. Aamun aloitimme luokassa muistelemalla oikeanlaista talvipukeutumista ja valmistautumalla retkeen. Saimme koko päiväksi vieraaksemme ympäristökasvattaja Asta Ekmanin Harakan luontokoulusta. Astaan tutustuimme syksyllä, kun kävimme tutustumassa Harakan saareen. Tämän päivän retkikohteemme oli Keravanjoen ranta, jonne menimme kävellen. Kävelymatkalla pysähdyimme eri paikkoihin ja herkistelimme aistejamme erilaisille äänille ja hajuille. Mitä lähemmäksi retkipaikkaamme pääsimme, sitä enemmän erotimme luonnon ääniä ja hajuja.


Saavuttuamme Keravanjoen rantaan havainnoimme yhdessä ympäristöämme. Miltä joki näyttää talvella ja mitä joessa tapahtuu? Sen jälkeen oppilaat jaettiin ryhmiin ja neljälle eri tutkimuspisteelle. Astan kanssa oppilaat pääsivät tutkimaan lumen syvyyttä ja painoa. Lisäksi tutkittiin eläinten jättämiä jälkiä.


Havaintopisteellä oppilaat pääsivät testaamaan kiikareita. Havaintokorttiin kirjoitettiin tietoja retkipaikasta sekä tarkat säähavainnot retkipaikalta. 


Lämpötila-pisteellä oppilaat opettelivat lämpötilan mittaamista. Jokainen mittasi omalla lämpömittarillaan ilman lämpötilan, lämpötilan lumen pinnalta ja lämpötilan lumen alta. Lisäksi kokeiltiin oman käden lämpötilaa puristamalla mittari nyrkin sisään. 
Yhdessä pohdittiin esimerkiksi sitä, miksi ilman lämpötila on kylmempi kuin lumen alta mitattu lämpötila.


Viimeisellä pisteellä oppilaat opettelivat käyttämään luuppia. Suurentavalla luupilla tutkittiin lumikiteitä ja muita talvisia pintoja. Lisäksi pohdittiin, miten lumihiutaleet syntyvät ja miksi ne ovat erimuotoisia. 


 Aika suorastaan lensi talviretkellämme. Retken jälkeen käytiin syömässä ja välitunnilla. Viimeinen tunti luokassa kirjattiin tutkimushavaintoja ylös sekä jatkettiin tutkimuksia.


Oppilaat kirjasivat pareittain retkellä havaitsemansa asiat ylös Astan tekemään lomakkeeseen. 



 Sen jälkeen punnittiin lunta ja mietittiin, miksi lumen paino vaihtelee. Oppilaat saivat myös ryhmissä ottaa ph-näytteitä keräämistämme luminäytteistä. Opettelimme siis vielä yhden uuden tutkimusvälineen käyttöä kun ph-paperi tuli oppilaille tutuksi. Oppilaat saivat vertailla näytteitä taulukkoon ja todettiin, että lumen ph-arvo oli aika lähellä vesijohtoveden ph-arvoa. 



Kaikki oppilaiden keräämät havainnot laitettiin talteen ja huhtikuussa teemme uuden tutkimusretken samaan paikkaan.

 Tutkiminen oli todella mielenkiintoista ja oppilaat olivat koko päivän superaktiivisia! 
Kerta kaikkiaan hieno ja opettavainen retkipäivä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti